09128156014

صفحه اصلی > آلمان : چگونه ویزای آلمان را اخذ کنیم؟

چگونه ویزای آلمان را اخذ کنیم؟

ویزای آلمان

اقامت در آلمان با اخذ ویزا

برای اقامت در کشور آلمان شما نیاز به اخذ ویزای آلمان خواهید داشت. برای دریافت ویزای این کشور شما ابتدا باید شرایط آن را بدانید و با فرایند درخواست ویزا آشنا شوید. روند درخواست ممکن است پیچیده به نظر برسد اما شما نگرانی نداشته باشید و طبق مسیر قانونی برای دریافت ویزا اقدام کنید. البته این نکته را هم مدنظر قرار دهید که اتباع ایرانی که قصد رفتن به آلمان را دارند برای ورود به این کشور نیاز به ویزای شینگن خواهند داشت. هرچند ویزای شینگن برای آنها مزایای بسیار زیادی هم دارد. آنها با این ویزا می‌توانند به کشورهای عضو شینگن بدون نیاز به روادید دیگر سفر کنند. اکثر کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، نروژ، سوئیس، فرانسه، ایتالیا و بلژیک عضو شینگن هستند و سفر به آنها با این ویزا مانند یک سفر داخلی در کشور می‌باشد.

ویزای آلمان
ویزای آلمان

آشنایی با انواع ویزای آلمان

اولین چیزی که برای اخذ ویزای آلمان باید با آن آشنا شوید، انواع مختلف این ویزا است. رایج‌ترین ویزاهایی که امکان سفر به کشور آلمان را برای شما فراهم می‌کنند عبارتند از:

  • ویزای توریستی: این ویزا برای افرادی مناسب است که قصد سفری کوتاه به کشور آلمان دارند. در واقع هدف سفر آنها بیشتر ملاقات با دوستان و اقوام، بازدید از کشور آلمان و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور می‌باشد. دریافت این ویزا با توجه به اینکه مدت اقامت فرد کوتاه مدت است پیچیدگی زیادی نخواهد داشت.
  • ویزای تحصیلی: از نام این ویزا مشخص است که برای چه هدفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که تمایل دارند ادامه تحصیل خود را در یک موسسه آموزشی کشور آلمان دنبال کنند، ‌می‌توانند از این ویزا کمک بگیرند. البته برای شرکت در دوره‌های کوتاه مدت مثل دوره زبان آلمانی هم می‌توان از این ویزا کمک گرفت.
  • ویزای کار: این ویزا به دو صورت صادر می‌شود. ویزای جستجوی کار به افرادی تعلق می‌گیرد که تمایل دارند به کشور آلمان سفر کنند و در آنجا دنبال کار باشند. اما ویزای مطمئن‌تر یا همان ویزای کار اصلی به افرادی داده می‌شود که در آلمان شغلی پیدا کرده‌اند و مسیر کاری آنها کاملاً مشخص است.
  • ویزای تجاری: تاجرانی که برای انجام کارهای خود به مدت زمانی بیش از ۹۰ روز احتیاج دارند می‌توانند از ویزای تجاری استفاده کنند. آنها با کمک این ویزا می‌توانند مدت اقامت خود در کشور آلمان را به ۶ ماه افزایش دهند.
  • ویزای دانشمند مهمان: احتمالا در دوره دانشگاه عنوان فرصت مطالعاتی برای اساتید را بارها شنیده‌اید. کشور آلمان یکی از بهترین کشورها برای سفرهای علمی ‌و تحقیقاتی است. افرادی که علاقه دارند برای تحقیق یا پژوهش در یک موسسه آلمانی مدتی حضور داشته باشند، می‌توانند از ویزای دانشمند مهمان استفاده کنند.
  • ویزای درمانی: این ویزا به افرادی تعلق می‌گیرد که برای معالجه بیماری‌های خودشان لازم است به کشور آلمان سفر کنند و تحت نظارت پزشکان این کشور روند درمان را طی نمایند.
  • ویزای اتحاد خانواده: اگر یکی از اعضای خانواده شما در کشور آلمان زندگی می‌کند، شما فرصت خوبی برای پیوستن به او در کشور آلمان خواهید داشت. در واقع با استفاده از ویزای اتحاد خانواده شما می‌توانید به کشور آلمان سفر کنید و به خانواده خود در این کشور بپیوندید.

برای دریافت ویزا چه مدارکی باید ارائه کنیم؟

چک لیست مدارکی که برای دریافت ویزای آلمان باید تهیه شوند در هر کشور متفاوت است. معمولاً سفارتخانه آلمان مطابق با شرایط هر کشوری، چک لیستی آپدیت شده از شرایط لازم برای دریافت هر نوع ویزا را مشخص می کند. البته برخی از مدارک در تمام چک لیست‌ها وجود دارند و مشترک هستند. مدارکی که در هر حالت برای اخذ ویزای آلمان باید ارائه کرد عبارتند از:

  • فرم درخواست: اولین چیزی که برای اقامت در آلمان باید تکمیل کنید، فرم درخواست ویزا است. حتماً در هنگام پر کردن این فرم صداقت را از یاد نبرید و دقیقاً با اطلاعاتی که در دیگر مدارک موجود است، فرم را تکمیل نمایید. تمامی ‌اطلاعاتی که در فرم قرار می‌گیرد در مدارک شما هم وجود دارد و هرگونه تناقض می‌تواند شما را از دریافت ویزا دور کند.
  • پاسپورت: دومین مدرکی که برای دریافت ویزا باید ارائه کنید پاسپورت است. حتماً به سفارتخانه مراجعه کنید و بررسی نمایید که آیا اعتبار پاسپورت شما برای درخواست ویزا کافی است یا باید مجدداً پاسپورت را تمدید کنید.
  • عکس: تصویری که برای دولت آلمان جهت دریافت ویزا ارسال می‌کنید باید در سه ماه گذشته گرفته شده باشد. همچنین عکس شما باید بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط سفارت آلمان تنظیم شده باشد.
  • بیمه: برای دریافت ویزا شما باید سندی ارائه کنید که نشان دهنده دریافت بیمه سلامت مسافرتی باشد. این بیمه تمام بیماری‌ها و حوادثی که شما در طول مدت سفر ممکن است با آنها درگیر شوید را پوشش می‌دهد. حتی در این بیمه هزینه‌های مربوط به بازگشت به کشور در صورت فوت احتمالی هم پیش بینی شده است.
  • برنامه سفر: شما باید مدارک مربوط به رزرو بلیط پرواز را به دولت آلمان ارائه دهید. همچنین لازم است برای این کشور مشخص کنید که در مدت زمان حضور در آلمان قرار است چه کاری انجام دهید و برنامه سفر شما چگونه خواهد بود.
  • اثبات تمکن مالی: یکی از شرایط اصلی سفر به هر کشوری در جهان اثبات تامین مالی است. شما باید سندی ارائه کنید که ثابت می‌کند پول لازم برای تامین مالی خود در طول اقامت برنامه ریزی شده در آلمان را دارید. یعنی شما باید به دولت آلمان ثابت کنید، توانایی تامین حداقل روزانه ۴۵ یورو در این کشور را خواهید داشت. روش‌های مختلفی برای اثبات تمکن مالی وجود دارد.
دریافت ویزای آلمان
اخذ ویزای آلمان

مراحل درخواست ویزای آلمان

بعد از اینکه در مورد انواع ویزای آلمان و مدارک لازم برای دریافت آن صحبت کردیم، بهتر است به سراغ فرآیند درخواست ویزا برویم. شما باید فرآیند مشخصی را برای اخذ ویزای آلمان پشت سر بگذارید. مهمترین مراحلی که برای دریافت این ویزا باید طی کنید به صورت زیر هستند:

  • در گام اول باید به سفارت آلمان مراجعه کنید و چک لیست مدارکی که برای دریافت ویزا لازم است را دریافت نمایید. اکثر مدارک لازم برای سفر به این کشور را در بخش قبلی خدمت شما معرفی کردیم اما برخی مدارک هم هستند که بر اساس شرایط شما سفارتخانه آن‌ها را تعیین می‌کند. به همین خاطر باید به سفارتخانه مراجعه کنید و در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت نمایید.
  • در گام دوم شما باید فرم درخواست مدارک را با اطلاعات کاملاً صحیح پر کنید و آن را به سفارت خانه تحویل دهید. همچنین لازم است تمامی‌ مدارک لازم جهت دریافت ویزا را همراه داشته باشید و آنها را در زمان لازم به سفارت خانه ارائه کنید.
  • در گام بعدی برای مصاحبه باید در سفارت آلمان حاضر شوید. البته شما ابتدا باید برای تعیین وقت به وب سایت سفارت آلمان در تهران مراجعه کنید و پس از از انجام مراحل به صورت آنلاین زمان حضور خودتان در سفارت را مشخص نمایید. اولین زمانی که می‌توانید برای قرار ملاقات تعیین کنید شش ماه قبل از سفر است.
  • در مرحله بعدی باید هزینه ویزا را پرداخت کنید و رسید آن را ذخیره نمایید. رسید را زمانی که برای مصاحبه به افسر کنسولی مراجعه نمودید، به او نشان دهید تا سند پرداخت خود را ارائه کرده باشید.
  • در نهایت مجدداً سفارتخانه زمانی را با شما هماهنگ می‌کند و از شما می‌خواهد با تمام مدارک مورد نیاز در آن حاضر شوید. در این زمان احتمالاً یک صحبت ۱۰ دقیقه‌ای با افسر کنسولی خواهید داشت. او سوالاتی در مورد سابقه و هدف شما از سفر به آلمان می‌پرسد و مدارک شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اخذ ویزای آلمان

هزینه دریافت ویزا چقدر است؟

قطعاً شما هم دوست دارید بدانید برای اخذ ویزای آلمان باید چقدر هزینه پرداخت کنید. هزینه ویزای این کشور ثابت نیست و بر اساس نوع ویزا و انگیزه سفر شما می‌تواند متفاوت باشد. البته از یک نظر می‌توان دریافت این ویزا را به لحاظ قیمت مناسب دانست. حداکثر هزینه‌ای که باید برای ویزای آلمان پرداخت کنید بسیار کمتر از ویزای ایالات متحده یا کشور کانادا است. جالب است بدانید که هزینه ویزای این کشور اروپایی از کشور آسیایی مثل هند هم کمتر خواهد بود. نکته مثبت دیگری که هنگام محاسبه هزینه اخذ ویزا باید به آن دقت داشته باشید، اهمیت این مدرک معتبر است. شما با در اختیار داشتن ویزای معتبر آلمان می‌توانید اکثر کشورهای قاره اروپا را از نزدیک ببینید. به هر حال اگر سفر شما به کشور آلمان کوتاه باشد برای پرداخت هزینه ویزا باید مبلغ ۸۰ یورو پیش بینی کنید. اگر قرار است اقامت طولانی مدت در این کشور جذاب داشته باشید هزینه ویزا کمتر خواهد شد و به مبلغ ۷۵ یورو می‌رسد.

ویزای آلمان

زمان لازم برای بررسی درخواست ویزا

یکی از موارد دیگری که خوب است در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید و در هنگام اخذ ویزای آلمان استرس شما را کمتر خواهد کرد، زمان بررسی درخواست توسط دولت آلمان است. طبیعتاً دولت آلمان سفارت خانه‌ها را مامور بررسی درخواست روادید ورود به این کشور می‌کند. سفارتخانه‌ها موظف هستند تمامی‌ درخواست‌ها را دریافت کرده و نسبت به بررسی و ارزیابی آنها اقدام نمایند. معمولاً ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان لازم است تا یک درخواست ویزای کشور آلمان مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن اعلام شود.

اگر از زمان ثبت درخواست شما بیشتر از ۱۵ روز گذشت و نتیجه به شما اعلام نشد زیاد نگران نباشید. ممکن است به دلیل افزایش تعداد درخواست‌ها یا مشکلات اضطراری که به وجود آمده است، تاخیری در بررسی مدارک رخ داده باشد. البته ایرادی ندارد که برای برطرف کردن ابهامات تاخیر صدور نتیجه درخواست ویزا، به سفارت آلمان مراجعه کنید و از آنها اطلاعات بیشتری کسب نمایید. در هر صورت اعطای ویزا مسئله کوچکی نیست پس برای دریافت آن شکیبا باشید و عجله نکنید.

برچسب ها :
طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.

دیدگاهتان را بنویسید