09128156014

صفحه اصلی > روسیه : ویزای تحصیلی روسیه؛ مدارک و شرایط

ویزای تحصیلی روسیه؛ مدارک و شرایط

ویزای تحصیلی روسیه

اخذ ویزای تحصیلی روسیه و مهاجرت به این کشور رویایی، یک فرصت بی نظیر برای سفر به وسیع ترین و سردترین کشور دنیا است. هر ساله افراد زیادی به دلایل مختلفی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. سپس در این کشور موقعیت کاری پیدا می کنند و برای همیشه در این کشور سرد می مانند. حتی برخی این کشور را برای تجارت انتخاب کرده و با زبان روسی آشنا می شوند تا بتوانند از موقعیت استراتژیک روسیه برای تجارت استفاده کنند. 

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که یک هدف خاص برای سفر به روسیه دارید، بهتر است با دریافت ویزای تحصیلی روسیه مسیر سفر خود به این کشور را هموار نمایید. برای این که بدانید باید چه مدارک و شرایطی داشته باشید تا بتوانید از این ویزا استفاده کنید، بهتر است با ما همراه شوید. 

چه کسانی برای سفر به روسیه نیاز به ویزای تحصیلی دارند؟

تمام اتباع اوستیا بدون آنکه نیاز به تهیه ویزای تحصیلی روسیه داشته باشند، می توانند برای مدت نامحدودی به این کشور سفر کرده و در آنجا بمانند. اما دیگر اتباع کشورهای مختلف، اگر قصد دارند به عنوان دانشجو به روسیه سفر کنند، باید اقدام به اخذ ویزا نمایند. دولت روسیه برای این دسته از افراد متقاضی، ویزاهایی با مدت زمان محدود 14 روزه، 30 روزه، 60 روزه و 90 روزه صادر می کند. 

دانشجویان قبل از ورود به خاک روسیه، باید از دانشگاه های معتبر این کشور اقدام به دریافت دعوت نامه نموده و پس از ثبت نام، ویزای محدود خود را به ویزای تحصیلی برای مدت زمان مشخص تبدیل کنند. ویزاهایی که توسط دولت روسیه صادر می شوند، یکبار ورود، دوبار ورود و چندبار ورود هستند. از این رو اعتبار آنها حداکثر 90 روز خواهد بود. پس باید پیش از اتمام این مدت زمان، دانشجو مراحل ثبت نام خود در دانشگاه را تکمیل نموده و رسما به عنوان دانشجوی یکی از دانشگاه های روسیه شناخته شود.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور روسیه

دانشجویان و دانش آموزانی که قصد دارند ویزای تحصیلی روسیه را دریافت کنند، باید تمام شرایط لازم را داشته باشند. آنها می توانند پس از دریافت ویزای این کشور، به صورت حضوری و تمام وقت به زبان انگلیسی در کلاس ها شرکت کرده و مدرک دریافت کنند. البته آنها نیازی به دریافت مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه های کشور روسیه را نخواهند داشت. 

بیشتر دانشگاه های کشور روسیه در سال اول، یک دوره آموزش زبان روسی را برگزار می نمایند که دانشجویان بتوانند به زبان روسی مسلط شوند. پس از آن می توانند در این کشور اقامت داشته و به تحصیل بپردازند. لازم است بیان کنیم که داشتن تمکن مالی برای ویزای تحصیلی روسیه الزامی نیست و هر فردی در هر سنی که باشد می تواند اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کشور روسیه نماید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه
شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه

شرایط تمدید ویزای تحصیلی روسیه

دانشجویانی که روسیه را برای تحصیل انتخاب می کنند، می توانند بسته به مدت زمان دوره آموزش خود، اقدام به تمدید ویزای تحصیلی روسیه نمایند. در صورت عدم تمدید ویزای تحصیلی، هر روز ماندن دانشجویان در روسیه با جریمه همراه خواهد بود. میزان جریمه ای که توسط دولت روسیه برای آنها تعیین شده است، 5000 تا 7000 روبل است و فرد مجرم دیگر تا 5 سال حق ورود به روسیه را نخواهد داشت. 

دانشجویان باید 30 تا 40 روز پیش از پایان اعتبار ویزای تحصیلی روسیه، به دفتر امور بین المللی دانشگاه مراجعه نموده و تقاضای تمدید ویزای خود را نمایند. آنها باید همراه با تقاضانامه خود، مدارکی همچون ارائه اصل و کپی کارت اقامت، یک قطعه عکس، پرداخت هزینه تمدید ویزا و نامه ای که بیان کننده علت تمدید ویزا است را نیز به این دفتر ارائه نمایند. 

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کشور روسیه

دانشجویان برای این که بتوانند اقدام به اخذ ویزای تحصیلی روسیه نمایند، باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنند:

  • اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های معتبر روسیه یا وزارت امور خارجه و وزارت کشور روسیه
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی روسیه و پاسخ دهی به تمامی سوالات علامت زده شده در فرم
  • آماده سازی تمامی مدارک لازم برای دریافت ویزا و تحویل آنها بدون عیب و نقص و با دقت به سفارت
  • پرداخت نمودن هزینه و قیمت ویزای تحصیلی روسیه
  • انتظار برای صدور ویزا از سوی سفارت و دریافت دعوت نامه مصاحبه از سوی سفارت در صورت لزوم

پس از تکمیل این مراحل، دانشجویان متقاضی دریافت ویزای تحصیلی روسیه باید کارت مهاجرت دریافت کنند که بتوانند به کشور روسیه وارد شوند. این کارت از دو قسمت برخوردار است که یک قسمت آن مربوط به اطلاعات شخصی بوده و قسمت دیگر به علت سفر فرد مربوط می شود. فرد متقاضی باید یک قسمت از کارت را به پلیس مرزی داده و قسمت دیگر را نیز نزد خود نگه دارد. 

در مرحله بعدی هم، باید ویزای تحصیلی روسیه دانشجو توسط محل اقامت یا هتل ثبت گردد. برای این کار باید ویزای تحصیلی، کارت مهاجرت و یک کپی از پاسپورت را به متصدی هتل یا محل اقامت ارائه نمود. در صورتی که دانشجو کارت اقامت خود در کشور روسیه را گم کرده باشد، می تواند از اداره خدمات فدرال به صورت رایگان تا سه روز کارت اقامت دریافت کند. 

تمدید ویزای تحصیلی
تمدید ویزای تحصیلی
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه

دانشجویان متقاضی تحصیل در کشور روسیه باید تمامی مدارک مورد نیاز را بدون نقص به سفارت این کشور ارائه نمایند. این مدارک شامل موارد زیر می شوند:

  1. دعوت نامه از سوی یک دانشگاه معتبر در روسیه
  2. ارائه گواهی انجام آزمایشات خاص همچون ایدز
  3. ارائه بیمه نامه سلامت یا بیمه نامه مسافرتی
  4. 2 قطعه عکس جدید بدون روتوش با پشت زمینه سفید
  5. داشتن پاسپورت معتبر با حداقل 18 ماه اعتبار و ارائه کپی از آن
  6. رضایت نامه رسمی برای دانش آموزان زیر 18 سال
برترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل

بیشتر دانشگاه های روسیه در میان دانشگاه های جهان دارای اعتبار بالایی هستند. از این رو بسیاری از دانشجویان ایرانی این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. باید بیان کنیم دانشگاه های این کشور در رده بندی جهانی، رتبه ای کمتر از 500 دریافت کرده اند و مدارکشان در تمام دنیا و ایران اعتبار دارد. 

از نمونه دانشگاه های معتبر این کشور باید به دانشگاه ملی لومونسف، دانشگاه فنی باومن، دانشگاه فیزیک و تکنولوژی، دانشگاه هسته ای و دانشگاه دولتی روابط بین الملل که همگی در مسکو قرار دارند اشاره کنیم. 

همچنین دانشگاه های عالی دیگری چون دانشگاه نووسیبیرسک، دانشگاه تومسک، دانشگاه ایتمو، دانشگاه دوستی ملل، دانشگاه فدرال کازان، دانشگاه پلی تکنیک و دانشگاه فدرال شرقی نیز، در کشور روسیه و در شهر سن پترزبورگ وجود دارند که از نظر جهانی دارای اعتبار بالایی هستند. در این میان ایرانیان می توانند هر دانشگاهی را در هر شهری از روسیه برای تحصیل انتخاب کنند. 

انتخاب دانشگاه معتبر برای تحصیل در روسیه
انتخاب دانشگاه معتبر برای تحصیل در روسیه
روش های تامین هزینه تحصیل در روسیه

بدون تردید اخذ ویزای تحصیلی روسیه به معنای آن نیست که شما می توانید در این کشور به تحصیل بپردازید. زیرا هزینه های تحصیل در روسیه بسیار بالا بوده و شما باید این مسئله را پیش از سفر به این کشور در نظر داشته باشید. دولت روسیه برای تامین این هزینه ها، برای دانشجویان بین المللی شرایطی را قرار داده است. دانشجویان می توانند از بورسیه های دولتی و کار دانشجویی در این کشور استفاده کنند. 

دریافت بورسیه دولتی از سوی دولت روسیه، معمولا در بیشتر رشته های دانشگاه های معتبر، امکان پذیر است. البته باید بیان کنیم که شانس دریافت این نوع بورسیه برای دانشجویان در مقطع ارشد و دکترا بیشتر است. کمترین میزان هزینه تحصیل در کشور روسیه، سالانه معادل 1750 دلار بوده و بالاترین میزان این هزینه هم، معادل 9 هزار دلار در سال است. می توان با دریافت بورسیه تمامی این هزینه ها را پوشش داد. 

در این میان هزینه هایی که شامل بورسیه تحصیلی روسیه نمی شوند را باید هزینه بیمه، هزینه استقرار در کشور روسیه خارج از خوابگاه و هزینه های شخصی بیان کنیم. دانشجویان باید برای دریافت مدرک زبان روسی یا انگلیسی که در اخذ ویزای تحصیلی روسیه آنها امتیاز دارد، خود هزینه پرداخت کنند. دیگر هزینه ها توسط دولت روسیه به عنوان بورسیه به آنها پرداخت خواهد شد. 

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.

دیدگاهتان را بنویسید